Ten rok nie jest najlepszy dla domeny. Kolejny już trzeci kwartał, to zmniejszona liczba domen. Powstaje jedno zasadnicze pytanie, czy tak musi być? Należy poszukać rozwiązania, które pozwolą na poprawę sytuacji na rynku domen .pl.
Mniejsza liczba domen .pl to wina nowy domen ?
Okazuje się, że jest wytłumaczenie na spadki liczby domen .pl. Władzę NASK, stwierdzają w swoim raporcie za III kwartał, że spadek liczby nazw .pl jest spowodowana, przez nowe domeny, oraz domeny globalne. Okresowe spowolnienie dynamiki rynku domeny .pl obserwowane od początku roku – zmniejszenie liczby nowych rejestracji – oceniamy przez pryzmat poszerzenia możliwości wyboru atrakcyjnych nazw wraz z włączeniem do Internetu bardzo szerokiej gamy nowych domen generycznych, zwiększenia konkurencyjności na światowym rynku domenowym.
Takie wyjaśnienie, jednak do mnie nie przemawia. Po pierwsze zainteresowanie nowymi domenami w naszym kraju, obecnie jest bardzo małe. Jeśli rejestruję nowe domeny, to staram się mieć odpowiednik w domenie .pl. Dlatego myślę, że jeśli, ktoś chce działać na rynku polskim, to nie będzie szukał nazw w nowych domenach, czy globalnych, ale będzie wolał wybrać adres z końcówką .pl.
Rozwój gospodarczy nie idzie w parze z rozwojem domen
Mamy dość wysoki wzrost gospodarczy, za którym powinien iść rozwój sektora IT.Szczególnie powinna zwiększać się rynek stron internetowych. A co za tym idzie: domeny, hosting, strony web, pozycjonowanie, marketing. Tak jednak się nie dzieje, co jest bardzo dziwne i nie najlepiej świadczy o firmach, które zapominają o tak podstawowym y, przy swojej działalności jak domena internetowa. Oczywiście, firma + strona nie jest pomijana,jednak jest dużo tutaj zrobienia. Trzeba jednak zwiększyć świadomość. Być może takie działania np. reklamowe, powinno przeprowadzić ministerstwo cyfryzacji?
Cena domen .pl powinna być niższa
Wielu specjalistów z rynku domen internetowych, od lat zgłasza argument ceny, jako hamujący. Cena domeny .pl jest szczególnie wysoka przy jej odnowieniu. Niższa cena powinna zachęcić nie tylko firmy, ale również osoby fizyczne, do tworzenia stron.